صفر تا صد دریل‌ها؛ ابزار دریل یکی از پرمصرف‌ترین ابزارهایی است که در بازار موجود است و به صورت خانگی و حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. وظیفه‌ی اصلی این ابزار ایجاد سوراخ در سطوح مختلف با جنس‌های متنوع است. با پیشرفت این ابزار، افراد قادر خواهند بود از آن جهت کاربردهای دیگری نظیر برش، باز و بسته کردن پیچ، سمباده‌زدن و حتی جلا دادن سطوح استفاده نمایند.

دریل چیست؟

همانطور که اشاره نمودیم، دریل یکی از ابزارهای بسیار پرکاربرد است که عمدتا برای سوراخ کاری در سطوح مختلف و با استفاده از متریال‌های متنوع مانند چوب، فلزات و مصالح به کار می‌رود. با این حال، دریل تنها برای سوراخ کاری استفاده نمی‌شود و امروزه شاهد گجت‌ها و ابزارهای متنوعی هستیم که به دریل متصل می‌شوند و برای فرایندهای مختلفی مانند برش، باز و بستن پیچ‌ها، سیقل دادن و پولیش کاری به کار گرفته می‌شوند. این ابزار برای سال‌های طولانی توسط انسان‌ها مورد استفاده قرار گرفته است.

اجزای اصلی سازنده دریل‌ها

گرچه دریل‌ها انواع متفاوتی دارند، اما ساختمان کلی آن‌ها اکثرا از یک طراحی ساده است. ساختمان کلی یک دریل به شرح زیر است:

  • بدنه‌ی اصلی دریل

تمامی دریل‌ها، از صنعتی تا خانگی، در طراحی بدنه‌ی اصلی شبیه به هم هستند. بدنه‌ی دریل‌ها اغلب از ترکیب فولاد و پلاستیک فشرده ساخته می‌شوند تا استحکام کافی، عایق حرارتی و الکتریکی بودن و وزن پایین را به دست آورند. در طراحی بدنه‌ی اصلی دریل، این ویژگی‌ها باید در نظر گرفته شوند.

  • دسته نگه‌دارنده دریل

در مدل‌های نیمه سنگین و صنعتی دریل، دسته‌ی نگه‌دارنده برای کنترل بهتر تعریف می‌شود. این دسته به ویژه در سرعت‌های بالا کمک می‌کند و در قسمت جلویی دریل قرار می‌گیرد. با وجود دسته‌ی نگه‌دارنده، کنترل دریل در سرعت‌های بالا راحت‌تر می‌شود.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله همه چیز درباره دستگاه ‌پرس برک را نیز مطالعه نمایید.

  • کلید روشن و خاموش دریل

کلید روشن و خاموش دریل، بر روی بدنه‌ی اصلی آن قرار دارد و برای هر دو نوع دریل، یعنی شارژی و با نیروی برق، تعریف می‌شود. این کلید مسئول مدیریت نیروی محرکه در دریل است و با فشار دادن آن، دریل روشن یا خاموش می‌شود.

  • کلید تنظیم سرعت چرخش یا دیمر دریل

در صورتی که قصد سوراخ کردن یک ورقه‌ی چوبی را دارید، سرعت چرخش مته باید به گونه‌ای تنظیم شود که از حداکثر سرعت بیشتر نباشد؛ زیرا در غیر این صورت ممکن است باعث شکستن ورقه‌ی چوب شود. اما برای سوراخ کردن یک دیوار آجری، باید با بیشترین قدرت و سرعت چرخش به سراغ دیوار بروید. به همین دلیل، دریل‌ها اغلب دارای دو یا سه حالت متفاوت هستند که در هر حالت سرعت چرخش مته متفاوت است. تنظیم سرعت چرخش دریل با استفاده از یک کلید تنظیم سرعت انجام می‌شود که به عنوان دیمر نیز معروف است.

  • سه نظام دریل

استفاده از یک مته برای سوراخ کردن اجسام، نیازمند اتصال آن به سر دریل است. این اتصال با استفاده از سه نظام انجام می‌شود که هر یک وظیفه‌ی نگهداری و کنترل مته را در دریل ایفا می‌کنند. در دریل‌های قدیمی، این بخش به صورت دستی یا با استفاده از آچارخور طراحی می‌شد و برای باز و بسته کردن مته‌ها، نیاز به یک آچار سه نظام داشتید. اما در مدل‌های امروزی، اغلب از یک سه نظام اتوماتیک استفاده می‌شود که کار با دریل‌ها را بسیار ساده‌تر کرده‌ است. به علاوه، برای اضافه کردن ابزارهای کمکی به دریل، نیز از سه نظام استفاده می‌شود که به راحتی می‌توانید این ابزارها را به دریل بیافزایید.

  • کلید حرکت چکشی دریل

برای سوراخ کردن برخی از اجسام سخت، به ضربه‌زدن نیز نیاز دارید. در دریل‌ها، این کار با استفاده از حالت چکشی یا همان حالت ضربه‌ای انجام می‌شود. جهت فعال یا غیرفعال کردن حالت ضربه‌ای در دریل، یک دکمه‌ی مشخص وجود دارد. مثلا، در صورتی که قصد سوراخ کردن یک سرامیک را داشته باشید، میبایست از مته‌ی خاص و حالت ضربه‌ای دریل استفاده کنید.

  • کلید قفل روشن نگه‌داشتن دریل

در بسیاری از دریل‌ها، یک کلید قفل نیز وجود دارد که وظیفه‌ی آن این است که در هنگام کار، دکمه‌ی روشن و خاموش دریل را به ثابتی نگه داشته و به شما کمک می‌کند تا بهترین کنترل را بر روی دریل داشته باشید. وجود چنین کلیدی بسیار کاربردی است، زیرا وقتی برای مدت طولانی از دریل استفاده می‌کنید، می‌توانید به راحتی از آن استفاده کنید.

  • کلید تعویض جهت چرخش دریل

همانطور که قبلاً گفته شد، دریل‌ها برای سوراخ کردن اجسام مورد استفاده قرار می‌گیرند و همچنین برای پیچاندن پیچ‌ها در سوراخ‌های ایجاد شده استفاده می‌شوند. به دلیل اینکه پیچ‌ها همواره به صورت راست‌گرد محکم می‌شوند، چرخش دریل‌ها نیز به صورت راست‌گرد است.

با این حال، برای باز و بسته کردن پیچ‌ها نیز ممکن است از دریل‌ها استفاده شود. به همین دلیل، روی بدنه اصلی دریل‌ها یک کلید تعویض جهت چرخش نیز قرار دارد که با فشردن آن، جهت چرخش مته از راست‌گرد به چپ‌گرد تغییر می‌کند. این کلید بیشترین کاربرد خود را در باز کردن پیچ‌های بسته شده دارد.

  • تراز عمق سنج دریل

در صورتی که قصد سوراخ کردن یک دیوار آجری یا چوب ضخیم را دارید، باید متوجه عمق مورد نیاز برای سوراخ شدن باشید. برای این منظور، می‌توانید از پای تراز عمق سنج استفاده کنید. این ابزار یک میله مدرج است که در کنار بدنه پیچ شده و می‌توانید آن را جابجا کنید. با استفاده از این ابزار، می‌توانید عمق سوراخ را به دقت مورد نیاز تعیین کنید، به عنوان مثال می‌توانید مشخص کنید که عمق سوراخ باید سه سانتیمتر باشد.

معرفی انواع دریل

در ادامه این مطلب انواع دریل را به شما معرفی خواهیم کرد.

  1. دریل برقی
  2. دریل شارژی
  3. دریل دستی
  4. دریل ستونی
  5. دریل چکشی
  6. دریل بتن کن
  7. دریل گیربکسی

دریل چکشی

در برخی موارد، ممکن است بخواهید چیزی را بر روی دیوار نصب کنید و برای این کار نیاز به سوراخ کردن دیوار داشته باشید. اما ممکن است با مشکلاتی مانند ناکارآمدی در سوراخ کردن دیوار مواجه شوید. این مشکلات ممکن است به دلیل سختی بالای مصالح ساختمانی مانند بتن و سنگ باشد. این مصالح علاوه بر سختی بالا، شکننده‌گی بالایی نیز دارند که این موضوع می‌تواند باعث مشکل در سوراخ کردن دیوار شود. به همین دلیل، برای حل این مشکل، نیاز است از روش‌های مناسبی برای سوراخ کردن دیوار استفاده کنید.

صفر تا صد دریل‌ها

در دریل‌های چکشی، همزمان با چرخش مته، ضربات مکرر و با تعداد زیاد به سنگ یا بتن وارد می‌شود که باعث شکستگی در مقیاس کوچک در سطح تماس نوک مته با مصالح ساختمانی می‌شود. برای استفاده از دریل چکشی، نیاز به مته الماسه مخصوص دارید که نوک آن از آلیاژهای بسیار سخت و مقاوم ساخته شده است و در اثر ضربه دچار تغییر شکل نمی‌شود. دریل‌های چکشی نسبت به دریل‌های برقی معمولی، توان بالاتری دارند و به طور معمول قیمت بالاتری نیز دارند. (خم کن تمام فول هیدرولیک 2004)

دریل بتن کن

دریل بتن کن، یکی از قدرتمندترین انواع دریل است که در فعالیت‌هایی مانند ساختمان‌سازی و تخریب استفاده می‌شود. این ابزار شبیه به چکش تخریب است، با این تفاوت که می‌تواند در سوراخ کردن عمیق نیز مؤثر باشد، در حالی که چکش تخریب این قابلیت را ندارد. دریل بتن کن، یکی از ابزارهای حرفه‌ای و پرقدرت است که برای سوراخ کردن در مواد ساختمانی مانند سنگ، بتن، آجر، کلوخ و سایر جسم‌های سخت استفاده می‌شود.

دریل ستونی

دریل ستونی، یکی دیگر از انواع دریل است که به صورت کاملاً صنعتی و در کارگاه‌ها استفاده می‌شود. کاربرد اصلی آن، سوراخ کردن به صورت قائم و با دقت بالا است. توان دریل ستونی بسیار بیشتر از دریل‌های برقی معمولی است و برخی از آن‌ها دارای موتور سه فاز هستند. در قسمت جانبی این نوع از دریل‌ها، یک اهرم یا فلکه قرار دارد که با چرخاندن آن، مته به بالا و پایین حرکت می‌کند و امکان سوراخ کردن را فراهم می‌نماید.

سخن ‌پایانی

در صورتی که شما کمی با ابزارهای تعمیراتی آشنایی دارید، قطعاً با دریل به عنوان یک ابزار فنی آشنایی دارید. دریل‌ها از وسایل پرکاربرد در صنایع مختلف هستند و در کاربردهای گوناگونی مانند صنایع چوب، فلزکاری، تراش‌کاری، صنعت ساخت و ساز و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند. حتی در برخی از خانه‌ها نیز ممکن است انواع دریل‌ها را ببینید.

 

Leave a Reply Cancel reply

ASK
0